فشار افكار عمومي پسر رييس جمهوري فرانسه را از بلند پروازي باز داشت

یزدفردا :پاريس - امروز جمعه در فرانسه اعلام شد كه ژان ساركوزي فرزند رييس جمهوري فرانسه از تلاش براي تصاحب جايگاهي كه با پشتيباني پدر و برخي جريانهاي مبهم سياسي در جست و جوي آن بود ،منصرف شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا:او و پدرش وعده داده بودند كه تا اخر ايستاده‌اند و اين عقب نشيني كه بدنبال مخالفتهاي افكار عمومي روي داد مورد انتظار به نظر نمي‌رسيد.

ژان ساركوزي قصد داشت مديريت نهاد موسوم به‌اي پد بزرگترين نهاد دولتي در منطقه تجاري و پرسود لادفانس پاريس را به دست گيرد و با خود نمايي در عرصه سياسي و اقتصادي فرانسه راه را براي جانشيني پدر در آينده هموار كند ، موضوعي كه در برخي موارد با كنايه و با كاربرد الفاظي مانند شاه و شاهزاده ، از آن بعنوان حركت به سوي موروثي شدن رياست جمهوري در فرانسه ياد شد.

از دو هفته پيش زمزمه‌هاي اماده شدن پسر‪ ۲۳‬ساله ساركوزي كه هنوز دوران دانشجويي در مقطع فوق ديپلم را سپري مي‌كند براي برعهده گرفتن رياست اين نهاد اغاز شد.

شباهت اين وضع با بستري كه نيكلا ساركوزي را به رياست جمهوري رساند رفته رفته اين نگراني را در ذهن مردم فرانسه و احزاب ايجاد كرد كه ساركوزي با استفاده از موقعيت خود به عنوان رئيس جمهوري و حضور نمايندگان حزب حاكم در اين نهاد پر رونق ، در نظر دارد با جهش دادن به حرفه فعلي پسرش كه در شوراي شهر نويي عضويت دارد ، وي را از هم اينك براي اينده فرانسه پيش براند.

حمايت صريح ساركوزي كه خود بر اساس نظر سنجي‌ها روند نزولي اعتبار و موقعيت را مي‌پيمايد و حمايت هم حزبي‌هاي او نيز نتوانست موج اعتراضها به اين اقدام غير معمول را كم و ژان ساركوزي را به ادامه راه اميدوار كند.

او با اعلام انصراف و عقب نشيني خود ترجيح داد كه فقط ، عضو اين نهاد باشد.

بر اساس اخرين نظر سنجي‌هاي منتشر شده دو سوم از مردم فرانسه و نيمي از طرفداران حزب راست اين كشور مخالف جهش شغلي غير متعارف پسر ساركوزي بودند.

وي در توضيح علت عقب نشيني خود گفت كه خواستار پيروزي كه با پيش ذهنيت شك و ترديد باشد ، نيست. وي علت اين شك وترديدها را حمايت از سوي پدرش و مهيا كردن محيط براي رسيدن به اين پست دانست.

فرزند رييس جمهوري فرانسه گفت با اين تصميم جديد كه او آن را يك انتخاب عاقلانه توصيف كرد ، جلوي حملات رسانه‌اي غلط و به خورد مردم داده شدن اطلاعات دستكاري شده گرفته مي‌شود.

او افزود : با پدرش بعنوان پدر و نه رييس جمهوري ، قبل از انصراف رايزني كرده ام، از اين كناره‌گيري هيچ ناراحت نيستم و از اين واقعه درس‌هاي زيادي گرفتم.

نيكلا ساركوزي نيز قبلا گفته بود كه هدف از فشارهاي رسانه‌ها بر روي فرزندش ، فشار بر روي خود او است و تا اخر خواهد ايستاد.

تحليل گران مسايل فرانسه مي‌گويند در صورت كوتاه نيامدن پسر ساركوزي از موضع قبلي اين امر مي‌توانست نه تنها براي خود او بلكه براي پدرش نيز دردسر ساز شود.

اگر گفته ساركوزي هم درست باشد در واقع بايدگفت كه افكار عمومي نشان داد كه هر چه زمان پيش مي‌رود ، نه او و نه فرزندش دست كم در سالهاي نزديك آينده ، نمي‌توانند به داشتن جايگاهي برجسته در افكار عمومي براي نقش آفريني در آينده سياسي فرانسه اميد زيادي داشته باشند.

تصميم پسر ساركوزي به خودداري از مطالبه مديريت منطقه لادفانس ، با خرسندي حزب حاكم يو.ام.پ. روبرو شد. اين حزب از اين تصميم به عنوان تصميمي شجاعانه استقبال كرد.

جناح چپ رقيب دولت ساركوزي نيز از اين رويداد ابراز خرسندي كرد اما با اين تفاوت كه اين تصميم را عقب نشيني قبيله ساركوزي خوانده و اعلام كرده كه در اينده پسر ساركوزي خواهد فهميد كه تصميم خوبي گرفته است.

بريس هورتوفو وزير كشور فرانسه نيز كه از دوستان قديمي و بسيار نزديك نيكلا ساركوزي شب گذشته در گفت و گوي اختصاصي با شبكه دوم فرانسه كه بعد از اعلام عقب نشيني فرزند ساركوزي برگزار شد اين تصميم را شجاعانه و سبب كاهش تنش خواند .

بنا بر اخرين خبرها قرار است امروز ‪ ۴۵‬عضو شوراي شهر منطقه او دو سن ژان ساركوزي را به عنوان يكي از اعضاي نهاداي پد انتخاب كنند و با توجه به اينكه ‪ ۳۰‬عضو اين نهاد از طرفداران حزب يو.ام.پ. هستند انتخاب وي با مشكلي روبرو نخواهد شد.

اهميت اين روند براي افكار عمومي از زمان ورود پر تبليغات ژان ساركوزي به صحنه تا عقب نشيني او در فرانسه به اندازه‌اي است كه امروز بيش از ‪ ۲۰۰‬روزنامه نگار خارجي و داخلي براي پوشش اين خبر كارت خبرنگاري درخواست كرده اند.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا